Lluís, com va sorgir la idea dels cabassos retornables?

Doncs ens la van oferir en el marc de la campanya “Comerç verd”, que es porta a terme a diversos barris de Barcelona. Nosaltres ja volíem eliminar del tot l’ús de les bosses de plàstic, i aquesta idea ens va semblar molt bona.

I en què consisteix?

El client que s’enduu un cabàs deixa un dipòsit de cinc euros, que recupera quan el retorna. Ja n’hi ha més d’una vintena voltant per la ciutat. Als clients habituals ja no els demanem el dipòsit. De tota manera, hem comprovat que tothom acaba retornant el cabàs.

Què us va motivar a implantar aquesta acció?

Avançar cap al residu zero. Perquè no només volem eliminar les bosses, sinó tots els plàstics que sigui possible. Per exemple, fomentant els envasos de vidre retornables, reomplint els envasos dels sabons, venent productes a granel i en paquetsmés grossos… És a dir, tot el que signifiqui evitar els envasos i els plàstics d’un sol ús.

Com responen els clients?

Gairebé totes les persones que s’acosten a una botiga ecològica ja saben què volen consumir i en coneixen els beneficis per al medi ambient. Això fa que responguin molt bé. A més, esperem que sigui una mesura extrapolable a moltes altres botigues, i que aporti una solució sobretot per a les compres improvisades, quan surts de casa sense bossa o recordes que et fa falta alguna cosa.

Quantes bosses s’estalvien?

Amb els cabassos que cedim estem evitant que es facin servir una vintena de bosses cada dia. I, comptant el nombre de setmanes laborals, són unes 5.700 bosses a l’any.

Convidaríeu altres botiguers a fer el mateix?

És clar, perquè des del primer moment rebran una resposta molt agraïda dels clients. No només perquè els deixes temporalment un cabàs, sinó perquè també agraeixen no generar plàstics innecessaris. En el moment que evitem un plàstic, ja estem fent un bon servei a la ciutat. Tot suma.